Mogelijkheden

Mogelijkheden

Wat kan ik betekenen voor jouw bedrijf, start-up of business ideeën? Hier lees je een paar mogelijkheden, maar er zijn er natuurlijk nog oneindig veel meer. Neem gerust contact met mij op om te kijken wat ik voor jou én je onderneming kan betekenen!

Van Start-up naar Scale-up
Het bedrijf groeit. Dat is positief, maar levert ook nieuwe uitdagingen op. Waarbij in eerste instantie een oprichter of een kleine groep alles zelf deed, moeten nu meer en meer zaken worden geprofessionaliseerd. Er komen nieuwe mensen bij, van buitenaf. Processen moeten worden vastgelegd en de ‘zolderkamer’ cultuur moet behouden worden blijven terwijl er betere werkafspraken gemaakt moeten worden. Een interessante en leerzame periode waarbij groeistuipen heel normaal zijn. Alleen liever niet té veel en daar help ik graag bij.

Nieuwe markten betreden
Het gaat goed met het bedrijf en er is ruimte om nieuwe markten te betreden. Of, het gaat juist niet goed en er moet met spoed gekeken worden naar nieuwe markten. Want of het nou in lijn ligt met de groeidoelstellingen of dat er gewoon heel snel een alternatieve bron van inkomsten bij moet komen, er moeten in ieder geval stappen worden gezet. Slimme, pragmatische, creatieve stappen waarbij we gaan kijken wat er nodig is om zo snel en zo succesvol mogelijk nieuwe markten te betreden.

Ondernemer worden
Je hebt mooie plannen, dromen, talenten en ambities, maar hoe maak je daar een bedrijf van, wat is je businessmodel en hoe kun je uiteindelijk leven van je eigen onderneming? Er komt een hoop op je af als je zelf wilt gaan ondernemen en het is een stuk goedkoper en prettiger om niet zelf in elke sloot te lopen. Ik help je graag op weg met alle kennis die ik reeds heb opgedaan om je eerste stappen als ondernemer zo succesvol mogelijk te zetten.

(Business) Coach
Iedereen heeft om soms weleens het gevoel om vast te zitten in bepaalde interne spelletjes, het idee niet gezien of gehoord te worden binnen een organisatie, geen grip te krijgen op de persoonlijke effectiviteit, of niet de stappen te kunnen zetten die er wel in zitten. De afgelopen paar jaar ben ik voor senior-managers, directieleden en C-level mensen een persoonlijke sparringpartner geweest. Of het nu ging om het behalen van persoonlijke doelstellingen of het in beweging krijgen van bepaalde onderdelen van de organisatie, we gaan samen kijken wat de beste stappen zijn.

Brain picking
Voor het vergaren van kennis en ideeën is brain picking een prima oplossing. Deze (soort van) ondervraging, kan één van de meest effectieve manieren zijn om kennis over een onderwerp te vergaren. Ik ben graag je generalist óf expert om je binnen no-time op de hoogte krijgen van de hoofdlijnen, succesfactoren, risico’s en nuances die je niet uit boeken en trainingen kunt halen. Kom maar op met je vragen en ‘pick my brain’!

Netwerk benutting
In alles wat ik doe en bij iedereen die ik zakelijk spreek gaan mijn tandwielen draaien. Wie ken ik? Wie doet dit al? Wie weet daar meer over? In veel gevallen kan ik mensen en middelen snel aan elkaar koppelen op basis van mijn netwerk. We gaan samen kijken wat je wensen, behoeften of uitdagingen zijn en wie daar bij past. Dat werkt uiteraard twee kanten op, want het kan net zo goed zijn dat jij heel veel kan beteken voor een ander.

Groei terugvinden of verliezen voorkomen
Soms lijkt het alsof iedereen altijd succesvol is en dat ondernemingen haast vanzelf groeien. Niets is minder waar! Ik heb zelf van dichtbij mogen meemaken hoe het is om met een achterstand van miljoenen alsnog een organisatie gezond te krijgen. Met de bijbehorende slapeloze nachten. Zit je in die situatie, dan kijk, denk en reken ik graag met je mee om te bepalen hoe we het spreekwoordelijke tij kunnen keren.

Boardroomsessies
Zin om eens met het hele team te stoeien over een of meerdere onderwerpen? Ik schuif graag aan om als sparringpartner en kennisexpert de dialoog aan te scherpen en eventuele plannen concreet te maken. Interesse in wat er buiten de eigen branche gedaan wordt om dezelfde problematiek het hoofd te bieden, of te leren van reeds beproefde concepten? Kans ik groot dat ik nog een aantal leuke ideeën in mijn gereedschapskist heb zitten.

Resultaatoptimalisatie
Waar komt het geld vandaan? Waar gaat het geld naar toe? Veel ondernemers zijn (erg) gericht op omzet en maar weinig op marge en winst. Het hebben van focus op de producten of diensten met de meeste marge kan al snel heel lucratief worden, maar mag niet ten koste gaan van de instroom van omzet of de organisatiecultuur. Blijven die in balans, dan gaat het goed. We gaan kijken naar wat een nieuwe klant mag kosten, hoe we de omzet per klant kunnen vergroten, hoe we klanten langer kunnen laten blijven en welke onnodige kosten we allemaal kwijt kunnen raken om het resultaat te verbeteren.

Ondernemersmentaliteit hervinden
Het is niet voor niets dat corporate organisaties kleine snelgroeiende bedrijven overnemen en assimileren. Ze zijn vaak beter in staat om voor veel geld te kopen wat een ander heeft gebouwd, dan om het zelf te bouwen. Het geld was er wel, maar de bedrijfscultuur niet meer. De afstand tussen werk en resultaat of tussen kantoor en klant is veel te groot geworden en raakt verloren in agenda’s die vooral gevuld zijn met meetings. Projecten waar een MKB’er in een paar weken mee klaar is, wordt opeens een meerjarenplan. Zin om weer even écht te ondernemen? Ik kom graag ondernemerschap brengen.