Angst is een uitstekende verkoper!

Ze zeggen altijd dat angst een slechte raadgever is. En dat klopt! Wat ze er alleen niet bij vertellen is dat angst een uitstekende verkoper is.

Gisteren zat ik met een aantal collega’s in gesprek over het boek ‘Ons feilbare denken’ van Daniel Kahneman. Geen makkelijk boek wat je even voor het slapen gaat lezen, maar inhoudelijk wel heel sterk en gevuld met mooie voorbeelden over de manier waarop ons brein werkt en onze dagelijkse beslissingen beïnvloedt. Een van de belangrijkste punten die je uit dit boek zou moeten halen is dat mensen zelden rationele beslissingen nemen. Tot zover niets nieuws. Kijk maar eens naar je partner, dan weet je dat het klopt!

Angst is een uitstekende verkoper!Wat echter met name zinvol is om te beseffen, is dat de angst om iets te verliezen een veel sterkere invloed heeft op beslissingen dan de kans om iets te winnen. Mensen zijn bereid om ver te gaan om risico’s te vermijden. Verzekeringen zijn hier een treffend voorbeeld van. Het geeft ons een gerust gevoel om maandelijks een bedrag (voor niets) te betalen, om te voorkomen dat we plotseling voor grote kosten komen te staan. Telecom operators gebruiken dit ook steeds meer. Klanten betalen namelijk lachend 15 of 20 euro per maand extra om maar onbeperkt te mogen bellen of sms´en terwijl dat in veel gevallen helemaal niet past bij hun belgedrag. All-inclusive hotels snappen dit ook heel goed. Gasten betalen liever een paar honderd euro extra om te voorkomen dat ze onverwachts een forse rekening aan het einde van de vakantie krijgen gepresenteerd. Zij willen geen dubbele kater omdat ze zich vol hebben gegooid met nep-Bacardi, nep-Smirnoff, of nep-Amaretto.

De wetenschappelijke onderzoeken die dit principe onderschrijven zijn niet op 17 handen te tellen, dus de grote vraag is wat je hier mee kunt. Kijk naar je klanten, kijk naar je product en kijk eens goed hoe je angst kan inzetten als topverkoper!

 

Inzicht van de dag

Elke dag besef je je wel iets. Soms zijn het compleet nieuwe dingen, echte eyeopeners en game changers. Soms zijn het kleine dingen die je eigenlijk al wist, maar die je in de tussentijd bent vergeten en opeens weer voorbij komen. In mijn ‘inzicht van de dag’ schrijf ik kort en bondig over onderwerpen als leiderschap, persoonlijke effectiviteit, ondernemen, marketing, sales, communicatie, psychologie, nieuwe concepten en businesshacks. In eerste instantie om er voor te zorgen dat ik het zelf niet vergeet… en met een beetje geluk heb jij er ook wat aan! #IvdD

Leave a comment



Copyright 2019 FiveLeggedSheep ©  All Rights Reserved