Contact: +31 (0)6 24 517 527

Iedereen die je ontslaat is je eigen schuld

Vorige week dropte ik de stelling ‘Iedereen die je ontslaat is je eigen schuld. Je hebt namelijk de verkeerde aangenomen, of de juiste niet goed begeleid’. Uiteraard kreeg ik daar vanuit verschillende hoeken reacties op, waarbij een aantal reacties gericht waren op de mogelijke uitzonderingen op deze regel. En, als zo vaak bij regels, zijn er ook voldoende uitzonderingen. Maar, daar gaat het niet om. Het gaat er om dat je als bedrijf kritisch kijkt naar de manier waarop je met de mensen die voor je (willen) werken om gaat. Met de gedachte dat iedereen die je ontslaat je eigen schuld is, neem je in ieder geval de juiste basishouding in.

Als werving en selectie namelijk echt op orde is, dan haal je alleen maar mensen binnen die passen bij je organisatie en de taak die ze moeten gaan vervullen. Dan passen deze mensen ook bij de wijze waarop je ze gaat begeleiden en coachen om succesvol te zijn. Dan passen ze bij je kernwaarden en bij je cultuur. En zodra deze mensen binnen zijn, dan hanteer je die juiste coaching en begeleiding, creëer je een prettige werkomgeving en liggen de ‘tools’ voor het oprapen om succesvol te zijn. Waarom zou je dan iemand ontslaan? Ja, die ene medewerker die besluit om een keer met drie laptops in zijn kofferbak het pand te verlaten… maar daar gaat het nu niet om en gebruik ook vooral niet deze uitzondering als excuus om het ontslag van alle andere medewerkers te legitimeren. De grote vraag is namelijk, wat heb jij gedaan om er voor te zorgen dat het een succes ging worden?

Het probleem is vaak dat we juist de mensen die niet succesvol zijn zelf de schuld geven. Zij doen iets verkeerd, zij kunnen niets, waren toch al dom, hadden niet de juiste focus, snappen het niet, doen niets met de instructies, et cetera! En natuurlijk zijn er ook wel situaties denkbaar waarbij de organisatie niets valt aan te rekenen. Echter, dat is slechts een klein percentage. Om je te helpen inzicht te krijgen of het jouw schuld is (of niet), kun je onderstaand overzicht gebruiken. Hoeveel van de onderstaande punten zijn in jouw organisatie goed geregeld?

Gedurende de periode van werving en selectie:

  • Heeft onze organisatie het juiste imago bij de gewenste doelgroep?
  • Hebben we de openstaande vacatures middels de passende kanalen uitgezet?
  • Hebben wij de kandidaat een duidelijk beeld gegeven van de werkzaamheden in de vacaturetekst en tijdens het gesprek?
  • Hebben wij de kandidaat een duidelijk beeld gegeven van de verwachtingen na indiensttreding?
  • Hebben wij getoetst of de kandidaat de juiste motivatie heeft om het werk te gaan doen?
  • Hebben wij getoetst of de kandidaat in staat is de werkzaamheden te verrichten?
  • Hebben wij getoetst of de kandidaat past bij onze kernwaarden, werkwijze en cultuur?

Als iemand in dienst is, heb je dan de nieuwe medewerker in staat gesteld om succesvol te zijn, door:

  • De werkzaamheden duidelijk uit te leggen?
  • De verwachtingen expliciet uit te spreken?
  • Een uitgebreide training te verzorgen met theoretische en praktische onderdelen?
  • Een inwerkperiode met aandacht voor de werkzaamheden, maar ook voor de cultuur
  • Een passend project of werkzaamheden te vinden?
  • Realistische verwachtingen te hebben bij de resultaten gedurende de proeftijd?
  • De juiste begeleiding en coaching te geven?
  • De noodzakelijke ‘tools’ aan te bieden?
  • Een plezierige werkomgeving te creëren?
  • Een marktconform salaris te betalen?
  • De medewerker de mogelijkheid te bieden zich verder te ontwikkelen?

Als bovengenoemde punten allemaal op orde zijn, dan kun je oprecht zeggen dat de kandidaat of medewerker zelf schuldig is aan zijn ontslag. Wanneer je nou tot de conclusie komt dat je organisatie op veel punten afwijkt, kijk dan eens kritisch wat jij kunt doen om je verloop terug te dringen.

Gijsbert van der Meulen

Mijn naam is Gijsbert van der Meulen en met mijn bedrijf FiveLeggedSheep help ik organisaties heldere doelen te stellen om deze vervolgens op creatieve, transparante, resultaatgerichte en enthousiaste wijze te behalen. Mijn werkwijze bestaat uit een goede mix van cijfermatige analyses, het aanscherpen van processen, het delen van visie, het aanbrengen van ritme, het bieden van transparantie in doelen en resultaten en een enorme berg enthousiasme om het maximale uit de mensen te halen die verantwoordelijk zijn voor het behalen van de doelstellingen.

More Posts - Website - Twitter - LinkedIn

1 Comment
Leave a Reply