Contact: +31 (0)6 24 517 527

Gok je op geluk, of investeer je in succes?

Succes en geluk worden vaak door elkaar gehaald. Mijn definitie van zakelijk succes is: “het inrichten van een organisatie op een zodanige wijze dat een positief resultaat het logische gevolg is van bewuste, beïnvloedbare en reproduceerbare handelingen”. In elk ander geval praat je over een investering in geluk en dat heeft ook een naam: gokken!

Gok je op geluk of investeer je in succesIn de levenscyclus van een organisatie ga je door verschillende fasen heen. De ene fase is uitermate succesvol, groeit de winst en zijn veel van je medewerkers tevreden. De andere fase lijkt het alsof je zakelijk gezien tegen een harde herfstwind in moet fietsen, inclusief een bijpassende regenbui. Nieuwe projecten komen niet van de grond en het rendement op de core business blijft achter. Wat is er verkeerd gegaan? Misschien heb je wel geluk gehad!

In een organisatie waar de winst groeit lijkt het alsof er goed werk wordt geleverd. In een organisatie waar het slecht gaat lijkt het alsof er slecht werk wordt geleverd. Klinkt logisch, toch? Maar klopt dat wel, want het is makkelijk om te fietsen met de wind in je rug en wordt het pas echt duidelijk of je een behoorlijke wielrenner bent als je wind tegen hebt. Zo gaat dat ook met organisaties. Het feit dat het goed gaat wil niet zeggen dat je de juiste dingen aan het doen bent, de juiste mensen in dienst hebt en effectieve processen hebt. Als je door een mindere fase gaat en van alles en iedereen iets extra’s wordt gevraagd wordt het pas duidelijk hoe je er voor staat.

Investeren in geluk heeft een naam: gokken.

Geluk is natuurlijk fantastisch en iedereen heeft het om de zoveel tijd nodig dat eens iets vanzelf goed gaat, maar het maakt ook blind. Geluk is namelijk slecht te herhalen en maakt je overmatig afhankelijk van externe factoren. Leuk om een keer te krijgen, niet om een organisatie omheen te bouwen. Of was je van plan professioneel roulette speler te worden? Er zijn voldoende ondernemers die een prachtig bedrijf hebben opgebouwd en er pas na hun vijfde mislukking achter komen dat ze stiekem toch geen ‘gouden handjes’ hadden.

Het is onze natuurlijke neiging om de mislukkingen te evalueren, want dat lijkt op een trendbreuk. We waren juist zo lekker gewend geraakt aan ons succes en we konden toch de hele wereld aan? Als een project of concept niet van de grond komt, gaan we onderzoeken waar het is mis gegaan. Dat hebben we zo geleerd en zo niet dan is er vast ergens in het bedrijf een manager vreselijk boos geworden en heeft geëist dat er onderzoekt wordt verricht naar deze mislukking. Daarnaast heeft zo’n onderzoek nog een andere belangrijke reden, want we willen natuurlijk heel graag iemand de schuld kunnen geven.

Het verschil tussen geluk en succes is dat je succes kunt herhalen

De echte uitdaging zit hem er in om minstens net zo kritisch te zijn op de positieve resultaten en ook deze goed te evalueren. Verval niet in de gedachte dat je zelf zo vreselijk goed bent en dat het daarom ook deze keer natuurlijk weer een succes was. Besef dat mensen geneigd zijn om externe geluksfactoren op hun eigen conto te schrijven. Wees zo concreet en eerlijk mogelijk over waarom een specifiek project goed is gegaan en bepaal hoeveel invloed externe factoren hebben gehad in het eindresultaat. Bepaal in hoeverre je in staat bent het positieve resultaat te reproduceren, want alleen dan is het pas echt succes!

Een paar tips:

  • blijf kritisch en evalueer al je resultaten, zowel de positieve als de negatieve
  • bepaal in hoeverre je in staat bent om positieve resultaten te reproduceren
  • kijk uit voor managers en medewerkers die op basis van charme ‘wel even iets regelen’
  • blijf gericht op de feitelijke data en rapportages en waak voor positieve misinterpretaties van collega’s
  • reserveer het geld wat je met ‘geluk’ hebt verdiend, want er komt vast ook een keer ‘ongeluk’
  • Lees het boek: ‘How the mighty fall’ van Jim Collins!

Gijsbert van der Meulen

Mijn naam is Gijsbert van der Meulen en met mijn bedrijf FiveLeggedSheep help ik organisaties heldere doelen te stellen om deze vervolgens op creatieve, transparante, resultaatgerichte en enthousiaste wijze te behalen. Mijn werkwijze bestaat uit een goede mix van cijfermatige analyses, het aanscherpen van processen, het delen van visie, het aanbrengen van ritme, het bieden van transparantie in doelen en resultaten en een enorme berg enthousiasme om het maximale uit de mensen te halen die verantwoordelijk zijn voor het behalen van de doelstellingen.

More Posts - Website - Twitter - LinkedIn

Leave a Reply