Contact: +31 (0)6 24 517 527

De kracht van een compliment

De kracht van een compliment wordt vreselijk onderschat, zeker door ons als nuchtere Hollanders. Veel te vaak gaan we er nog vanuit dat mensen objectieve beslissingen nemen, terwijl we ondertussen wel weten dat mensen daar zelden toe in staat zijn. Het geven van een compliment, indien goed uitgevoerd, is daarom een krachtig middel om er voor te zorgen dat jouw idee, product, voorstel of oplossing op meer positieve reacties kan rekenen.

In de omgang met mensen, in welke situatie dan ook, wordt vaak de wet van Maier vergeten. Deze stelt namelijk dat de Effectiviteit van een oplossing gelijk is aan de Kwaliteit van de oplossing vermenigvuldigd met de Acceptatie. Oftewel: E = K * A. Met andere woorden: wil je iets bereiken dan moet je er voor zorgen dat er een hoge acceptatie is voor je idee, product, voorstel of oplossing.

Nu we weten dat de A van Acceptatie van groot belang is, is het belangrijk om te beseffen welke middelen je ter beschikking hebt om acceptatie te vergroten. Eén daarvan is het geven van een compliment. Een goed compliment voldoet aan een aantal kenmerken:

  • Het is spontaan: Geef een compliment zo veel mogelijk spontaan, op het moment dat je oprecht vind dat iemand iets goed heeft gedaan. Als een compliment overkomt als iets wat gepland is, dan verliest het veel van zijn kracht.
  • Het is concreet: Benoem specifiek wat je vindt dat een ander goed heeft gedaan, of wat een compliment waard is
  • Het is persoonlijk: Indien iemand onderdeel is van een team geef dan de personen die het team zo veel mogelijk individuele (en concrete) complimenten. Een compliment als: “Dat hebben jullie goed gedaan” is aanzienlijk zwakker dan een persoonlijk compliment.
  • Het is oprecht: Zorg er voor dat je meent wat je zegt en als je dat echt niet lukt, zorg dan in ieder geval dat het zoveel mogelijk lijkt alsof je het meent.

Het laatste punt, de oprechtheid, is uiteraard hetgeen waar veel mensen over vallen. Het zit niet in ons systeem om elkaar te complimenteren. Het voelt geforceerd als we het doen en kiezen er daarom vaak voor om het maar niet te doen. Los van het feit dat dat zonde is en het veel effectiever zou zijn als we het wel zouden doen, is het compleet onnodig. De mensen die een compliment ontvangen zullen het in veel gevallen toch wel van je aannemen. Uit een onderzoek van Dolores Albarracin werkzaam aan de universiteit van Illinois blijkt dat 67% van de mensen informatie waar ze het mee eens zijn 2x zo graag willen opnemen en onthouden. Je mag er vanuit gaan dat mensen het vrijwel altijd eens zijn met je compliment dus het graag in ontvangst nemen en langer zullen onthouden.

Dus… deel eens wat uit, je krijgt er vast iets voor terug!

(en bekijk de video hieronder ter inspiratie)

Gijsbert van der Meulen

Mijn naam is Gijsbert van der Meulen en met mijn bedrijf FiveLeggedSheep help ik organisaties heldere doelen te stellen om deze vervolgens op creatieve, transparante, resultaatgerichte en enthousiaste wijze te behalen. Mijn werkwijze bestaat uit een goede mix van cijfermatige analyses, het aanscherpen van processen, het delen van visie, het aanbrengen van ritme, het bieden van transparantie in doelen en resultaten en een enorme berg enthousiasme om het maximale uit de mensen te halen die verantwoordelijk zijn voor het behalen van de doelstellingen.

More Posts - Website - Twitter - LinkedIn

Leave a Reply