Contact: +31 (0)6 24 517 527

De “one night” klant in 10 stappen

In de zoektocht naar nieuwe klanten worden consumenten door bedrijven nog vaak behandeld alsof het om een “one night stand” gaat. De vergelijking is treffend en om dat te bewijzen wil ik graag samen met u op stap. Mocht u al heel goed op de hoogte zijn van de zakelijke aspecten van het aangaan van oppervlakkige en kortstondige klantrelaties dan kunt u dit artikel ook lezen als een flirtcursus.

Mijn voorstel is dat we naar uw vaste stamkroeg gaan, of discotheek zo u wilt. Deze uitgaansgelegenheid kent u goed en u weet zeker dat uw ‘doelgroep’ daar aanwezig zal zijn. Samengevat bevindt u zich dus in een bij u bekende markt en verkoopt u een product of dienst binnen uw bestaande portfolio.

De 10 stappen:

Stap 1: Spotten!

Eenmaal aangekomen in de uitgaansgelegenheid gaan we eerst op zoek naar een potentiële partner. We zoeken een goede plek aan het einde van de bar en gaan rondkijken. Gebruik hierbij de vaste regel ‘liever een makkelijke zes dan een moeilijke negen’. In geval van nood kunt u altijd nog uitwijken naar een ‘dronken drie’.

Stap 2: Aandacht trekken

Nadat de potentiële partner is geselecteerd is het belangrijk om de aandacht te trekken. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld hard te schreeuwen hoe geweldig u bent, of midden op de dansvloer uw beste uitvoering van The Village People of Shakira te doen.

Stap 3: Cadeaus geven

Het geven van een cadeau is natuurlijk de beste manier om iemand van het andere geslacht over te halen met u in gesprek te treden. Bij afwezigheid van nieuwe lingerie, laptops, bloemen en dvd’s moeten we het dus doen met drank. Dat werkt geweldig en heeft als bijkomend voordeel dat het inschattingsvermogen van de potentiële partner afneemt.

Stap 4: Jezelf promoten

Als er eenmaal contact is gemaakt en u middels het cadeau de spreekwoordelijke poorten der communicatie heeft open gekregen, is het natuurlijk belangrijk om een uitgebreide opsomming te geven van uw Unique Selling Points (USP’s). Noem er zo veel mogelijk en laat geen ruimte voor verdere vragen of verdieping.

Stap 5: De deal ‘closen’

Nu wordt het tijd om de deal te ‘closen’. U kunt dit het beste doen middels een uitwisseling van mondelinge lichaamssappen. Om te voorkomen dat het hier mis gaat kunt u altijd een hand achter het hoofd van de potentiële partner plaatsen en lichte druk uitoefenen om uw kansen te vergroten. Hiermee voorkomt u dat het op het laatste moment nog iets mis kan gaan.

Stap 6: De opdracht uitvoeren

Wanneer de deal eenmaal ‘geclosed’ is, dan kunt u uw partner mee naar huis nemen. Dit is het moment waarop u uw ‘dienst’ gaat leveren aan de nieuw verworven partner. Probeer dit tegen zo laag mogelijke kosten en inspanning uit te voeren. De partner is namelijk toch al partner. Het heeft geen zin om nu nog verder te investeren.

Stap 7: De aftersales

Het naspel is het beste te omschrijven door de letters van het woord ‘naspel’ te herschikken tot ‘slapen’. U heeft toch al uw diensten opgeleverd en bent toe aan een stukje rust. U moet morgen namelijk weer presteren. Het nemen van rust gaat overigens het beste wanneer u uw nieuwe partner kort na het uitvoeren van de opdracht direct het pand laat verlaten.

Stap 8: Communicatie

In de eerste weken na het leveren van uw diensten kunt u het beste zo min mogelijk met uw nieuwe partner communiceren. De nieuwe partner zou hiermee wellicht op het idee komen om de relatie te beëindigen. U kunt wel een kort sms bericht sturen met daarin een kort woord van dank.

Stap 9: Service

De mogelijkheid bestaat dat de nieuwe partner niet compleet tevreden is over hetgeen u geleverd heeft. Op dat moment is het belangrijk niet direct bereikbaar te zijn. In veel gevallen zijn uw partners in staat om het zelf op te lossen, het probleem niet meer zo groot te vinden, of het compleet te vergeten om nog verder aanspraak te maken op service. Dat laatste zou natuurlijk fantastisch zijn.

Stap 10: Einde overeenkomst

Om er voor te zorgen dat uw nieuw verworven partner niet zomaar besluit om een einde te maken aan de relatie is het natuurlijk belangrijk dat u slecht bereikbaar bent. In aanvulling daarop kunt u het beste gebruik maken van strikte beperkingen om de relatie te beëindigen. Een opzegtermijn van tenminste een maand is toch wel het minimale wat u moet proberen af te spreken. Liefst per aangetekende brief. U kunt zelfs overwegen om de initiële investering, die u middels cadeaus heeft gedaan, terug te halen indien de relatie binnen 1 jaar wordt beëindigd.

Samengevat

Hoeveel van de genoemde 10 punten herkent u? En hoeveel worden er binnen uw organisatie nog steeds gehanteerd? Ik hoop zowel voor uw persoonlijke relaties alsmede uw zakelijke relaties dat u niet op deze wijze te werk gaat. Het kan veel en en veel beter. Beschouw uw marketing en sales eens op de wijze waarop u ook een partner voor de rest van uw leven zou selecteren en vraag u af of u niet weer bezig bent met een ‘one night klant’.

Gijsbert van der Meulen

Mijn naam is Gijsbert van der Meulen en met mijn bedrijf FiveLeggedSheep help ik organisaties heldere doelen te stellen om deze vervolgens op creatieve, transparante, resultaatgerichte en enthousiaste wijze te behalen. Mijn werkwijze bestaat uit een goede mix van cijfermatige analyses, het aanscherpen van processen, het delen van visie, het aanbrengen van ritme, het bieden van transparantie in doelen en resultaten en een enorme berg enthousiasme om het maximale uit de mensen te halen die verantwoordelijk zijn voor het behalen van de doelstellingen.

More Posts - Website - Twitter - LinkedIn

Leave a Reply