Contact: +31 (0)6 24 517 527

Flirten met SEO

Dat flirten vergelijkbaar is met marketing mag geen verrassing zijn. Dat je op zijn tijd wat beïnvloedingstechnieken gebruikt is haast logisch. Maar dat je offline succesvol kunt flirten met een paar basisprincipes van Search Engine Optimization is wellicht nieuw voor je. Lorenzo von Matterhorn legt uit hoe het werkt!

In de achtste episode van het vijfde seizoen van ‘How I met your mother‘ geeft Barney een mooi voorbeeld hoe je marketing, beïnvloedingstechnieken en SEO kunt combineren om een date te regelen. Hij doet dat middels een alias ‘Lorenzo von Matterhorn’.

Lorenzo von Matterhorn

De alias is de start van zijn truuc en dat is niet voor niets. Hij maakt namelijk gebruik van een van de belangrijkste onderdelen van een goede SEO strategie, te weten: trefwoordanalyse. Dit omvat het kiezen van de beste en meest relevante trefwoorden, zodat je website door zoveel mogelijk en zo relevant mogelijke bezoekers gevonden kan worden. Het gebruiken van de juiste trefwoorden is erg belangrijk om een hoge positie bij (bijvoorbeeld) Google te krijgen. Als je nu naar Google gaat en gaat zoeken op het woord ‘twitter’ zul je zien dat er ongeveer 12 miljard resultaten (november 2011) naar voren komen. Als je website dus over twitter gaat heb je een behoorlijke strijd te voeren om bovenaan de lijst te komen. En bovenaan de lijst is het te doen, want uit onderzoek blijkt namelijk dat ca. 70% van de gebruikers van Google alleen maar op resultaten klikken die op de eerste pagina verschijnen. Er is dus een goede reden om in de Top-10 terecht te komen.

Terug naar Lorenzo von Matterhorn, want met deze alias gaat Barney aan de slag. Waarom juist deze opvallende naam? Simpel, want met deze naam komt hij sowieso bovenaan de resultatenlijst bij Google. Als hij de naam ‘Jansen’ of ‘de Vries’ had gekozen had hij gelijk moeten concurreren met vele miljoenen zoekresultaten. Of met de Engelse naam John wat ongeveer een miljard resultaten geeft bij Google. Niet handig! Lorenzo von Matterhorn is uniek en makkelijk te claimen.

Vervolgens maakt Barney voor Lorenzo von Matterhorn een aantal eenvoudige websites aan. Op deze websites wordt over Lorenzo gesproken alsof hij een avonturier is (ballonvaarder), miljardair en eigenaar van een uitzonderlijk grote penis. Onderwerpen die specifiek aansluiten bij de gekozen doelgroep (grinnik). Deze websites komen bij elke zoekopdracht direct naar boven omdat er verder geen andere websites aanwezig zijn met dezelfde combinatie van woorden – Lorenzo von Matterhorn.

Nadat Barney de websites heeft gemaakt loopt hij een kroeg in en spreekt een dame aan. Deze dame is, behalve op uiterlijk, geselecteerd op basis van haar mobiele telefoon met internettoegang. Tegenover deze dame doet hij alsof hij het fantastisch vindt dat zij hem niet kent en herhaalt meermaals dat hij Lorenzo von Matterhorn heet. Kort daarna loopt hij weg om een paar minuten later terug te komen. Ondertussen heeft de dame in kwestie zijn naam opgezocht op internet (en ziet alle websites) en reageert erg enthousiast op het moment dat hij voorstelt om met haar een drankje te gaan drinken. Een mooie truuc! Een truuc die nooit was gelukt zonder handig gebruik te maken van Search Engine Optimalization.

Maar nu even serieus. Ga er altijd van uit dat je zowel zakelijk als privé gezocht gaat worden op internet. Als je wordt gezocht, zorg er dan voor dat je wordt gevonden en dat je geassocieerd wordt met de juiste trefwoorden. Andersom is het belangrijk om te beseffen dat je niet zomaar bovenaan de zoeklijst komt bij Google en dat populaire zoekwoorden erg duur kunnen zijn. Bedenk goed welke woorden passen bij je product, dienst en doelgroep en zoek de (goedkopere en waarschijnlijk effectievere) niche.

Nota Bene:

  • Eind 2009 is Lorenzo von Matterhorn een enorme hit geweest op internet.
  • Alle nep websites over Lorenzo bestaan echt en staan nog steeds hoog in de Google zoekresultaten.
  • In het filmpje gaat het niet alleen over SEO. Ook de beïnvloedingstechnieken van Cialdini komen voorbij. Daarover in een ander blog meer.

Video: Lorenzo von Matterhorn

 

Gijsbert van der Meulen

Mijn naam is Gijsbert van der Meulen en met mijn bedrijf FiveLeggedSheep help ik organisaties heldere doelen te stellen om deze vervolgens op creatieve, transparante, resultaatgerichte en enthousiaste wijze te behalen. Mijn werkwijze bestaat uit een goede mix van cijfermatige analyses, het aanscherpen van processen, het delen van visie, het aanbrengen van ritme, het bieden van transparantie in doelen en resultaten en een enorme berg enthousiasme om het maximale uit de mensen te halen die verantwoordelijk zijn voor het behalen van de doelstellingen.

More Posts - Website - Twitter - LinkedIn

1 Comment
Leave a Reply